۱۳۸۹ مرداد ۱۲, سه‌شنبه

ملاقات با کباب ترش در رامسر

اردیبهشت سال گذشته بود که طی یک دعوت رسمی به عروسی دوستان، با سر دویدیم رامسر. طبق رسوم آنجا تقریبا سه شب مراسم دارند که برای مهمانهای ویژه عین هر سه شب بخور بخوره! از آنجا که ما هم خیلی مهم بودیم رفتیم تو لیست.

اولین شب که بدو حضور من در شهر بود شام توی رستوران برادران رامسر سرو می شد. منوی انتخاب را جلوی من گذاشتن و گفتن که بدون محدودیت انتخاب کن. از آنجا که به تازگی از برخی دوستان آوازه کباب ترش به گوشم رسیده بود طی مشورتی با شکم مبارک تردید را کنار گذاشته و این غذای خوشمزه شمالی را به حضور پذیرفتم.

تجربه اولین لقمه بسیار غریب بود چون اولین بار بود که یک ترش مزگی تازه تجربه می کردم به طوری که دقیقا با سلیقه من کاملا جور بود و الحق باید بگویم که "مزه ش سر جاش" بود. یک ترشی دلپذیر که با ته طعمی آشنا از گردو و جعفری همراه بود ولی بازهم خوشمزگی منحصربفردش این سوال را تقویت می کرد که "واقعا چه موادی طعم متفاوت این غذا را سبب شده؟" ولی تازه اول کار بود وقتی روی روال خوردن افتادم این نکته هم خیلی جالب بود که بین این همه کبابی که در طی 27 سالی که از خدا عمر گرفتم، تجربه کرده بودم اولین کبابی بود که شکم پرکن نبود یعنی باعث شود که احساس سنگینی کنم، این درست برخلاف تصور اولیه من با مشاهده دیس غذا بود زیرا حجم عظیمی به نظر می رسید که تمام کردنش از عهده من خارج است در حالی که بعد از اتمام محتویات دیس حتی توانستم 1 لقمه هم به دوستانم کمک کنم (یک وقت تصور نشود که بنده جارو برقی میز شدم! فقط 1 لقمه جوجه بود!). گوشت کاملا لذیذ و برش آن با قاشق و چنگال بسیار راحت بود و جویده شدنش از آن راحت تر و این همان انتظاریست که همیشه از یک غذای خوب باید داشت، بنابراین بین کباب ها من از 10 نمره 10 می دهم.

حالا بعد از این ماجرا می رسیم به رمزگشایی این غذای لذیذ. گوشت این کباب از راسته گوسفند یا گوساله تهیه می شود که در نمونه مورد آزمایش قرار گرفته راسته گوسفندی بود ، طعم استثنایی آن نیز حاصل مخلوط پودر گردو، رب انار، چوچاق (سبزی محلی مخصوص شمال ایران) و جعفری بود به همراه پیاز، که گوشت کبابی در آن به مدت 24 ساعت در ظرف سربسته در داخل یخچال خوابیده بود، بعد از این مدت گوشت ها را از خواب بیدار می کنند برای سیخ زدن. نکته های نهایی جهت پخت نیز عبارتند از نمک زدن حین کباب کردن و خیلی ملایم بودن حرارت منقل یا کباب پز که به مغز پخت شدن آن کمک فراوانی می کند. (این کباب هم با پلو و هم با نان قابل سرو است) حتما توصیه می کنم امتحان کنید که اگر تجربه ش نکنیدکلی ضرر کردید. بدوید که غفلت موجب پشیمانیست!

گوشت راسته گوسند یا گوساله : 350گرم

گردو پودر شده: 50 گرم

رب انار: سفت بود 1قاشق غذاخوری، آبکی بود 2 قاشق غذاخوری

نمک: به مقدار دلخواه

پیاز: 1عدد

چوچاق و جعفری کاملا ریزریز شده: 2 قاشق غذاخوری سرخالی

بروید و حالش را ببرید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر